Itom Super sport

Algemene informatie over de: Itom Super sport
Itom Super Sport

Stukje geschiedenis

Corrado Corradi produceerde aanvankelijk auto-onderdelen en -accessoires, maar in 1944 leverde zijn bedrijf al een clip-on motoren  die het achterwiel van een fiets kon aandrijven. Waarschijnlijk kwam het blokje van OMB. In 1945 volgde een serie 60cc-hulpmotoren met twee versnellingen die bij de trapperas in een fiets gemonteerd konden worden. In 1947 volgden de modellen Sirio met naast het achterwiel gemonteerde motor en het model Itom met een bracketmotor. De Sirio had een handgeschakelde tweeversnellingsbak, de Itom had voetschakeling. Beide modellen hadden een swingarm-achtervering en haalden 50 km/uur. In 1948 verscheen de MP, een 48cc-hulpmotor met rolaandrijving op het achterwiel. De FM 48 had ook een 48cc-motor, maar die dreef het voorwiel aan en werd compleet met voorvork geleverd om in fietsen te worden gemonteerd. In 1951 kwam de Itom Tourist op de markt, opnieuw een hulpmotor, die onder de trapperas lag en rolaandrijving had. Deze Tourist werd in Italië bijzonder populair. De MP 58 uit 1952 was vergelijkbaar, maar werd ook buiten Italië verkocht. In Nederland werd het blokje toegepast door Batavus, Union en Germaan. In hetzelfde jaar verscheen de bromfiets Itom Alba MTR 48, nog steeds met rolaandrijving op het achterwiel.

In 1955 verscheen de eerste echte bromfiets, de Itom Astor, een vlot en modern model met kettingaandrijving en drie versnellingen. De gemonteerde 3M-motor werd ook als inbouwmotor aan andere merken verkocht. In 1956 volgde de sportversie, de Astor Lusso Sport. De Alba kreeg ook kettingaandrijving. Ook verscheen het nieuwe model Ideal, dat bedoeld was voor woon-werkverkeer en een lage instap had zodat het ook voor dames geschikt was. De Ideal had de rolaandrijver van de Tourist. Eind 1956 verscheen ook de Esperia met een staande cilinder en de Unim. een spaarmodel met de Tourist-rolaandrijver.

Vergelijkbare motoren en brommers

Kreidler Eitank K54-2

Kreidler Eitank K54-2

Kreidler K54-2 Florett Super 4 (eitank) Type motor : B-15-3 -4.20 Voet - 4 versnellingen indirect. bouwjaar 1963 Kreidler is een historisch Duits merk van motorfietsen en bromfietsen.De bedrijfsnaam was Kreidler Fahrzeugbau, Stuttgart, later Kreidler-Werke GmbH,...

Magneet B-50 Scootermodel

Magneet B-50 Scootermodel

Magneet Model B-50. De dames tegenhanger, de Magneet B50 is net als bij de buikschuiver een doorontwikkeling van het model van 1960. Zo heeft ook deze Magneet B50 een ‘breed’ achterlicht en alu-druppels boven de vering. Hieronder staan foto’s van een fraai origineel...

Honda MT5

Honda MT5

Nieuw binnen bij Bebrubikes deze schitterende Honda MT5. De Honda MT5 verscheen in 1979 op de markt en bleef op de markt tot en met 1990. Vooral tussen 1980 en 1985 was de MT5 met zijn offroad geïnspireerde looks niet aan te slepen.Door die grote vraag besloot Honda...