Honda MT5

Algemene informatie over de: Honda MT5

Nieuw binnen bij Bebrubikes deze schitterende Honda MT5.

De Honda MT5 verscheen in 1979 op de markt en bleef op de markt tot en met 1990. Vooral tussen 1980 en 1985 was de MT5 met zijn offroad geïnspireerde looks niet aan te slepen.
Door die grote vraag besloot Honda zelfs om een nog potentere MTX aan het gamma toe te voegen. Die MTX – die de MT5 uiteindelijk opvolgde – werd later zelfs een vloeistof gekoelde versie en had ook pro link ophanging.

Uiteraard leverde Honda alle MT5’s keurig volgens de regels af. Dus met een topsnelheid van 40 km/u. Maar je voelt hem al aankomen: geen enkele MT5 bleef echt standaard. Een ander uitlaatje was voldoende om de topsnelheid te verhogen tot 65 km/u. En met wat werk aan de cilinder ging ie al vrij snel 85 km/u. De politie was er natuurlijk niet blij mee, dus voerde iedereen eigenlijk zijn MT5 op. Wat niet mag is juist heel aantrekkelijk om te doen.

In de basis was zo’n MT5 een uitstekend middel om kennis te maken met het fenomeen motorrijden. Veel mensen zijn opgestapt op een MT5 en zijn zo stilletjes aan doorgegroeid naar serieuzere tweewielers. Een ding is zo’n MT5 voor velen zonder twijfel: puur jeugdsentiment.

De Honda MB/MT maken deel uit van de 1e M-serie honda tweetakt bromfietsen/lichte motorfietsen en voor het eerst in Europa geïntroduceerd in 1979 door de Japanse fabrikant Honda. De Honda MB (Moto Bike) werd als sportmodel uitgebracht en de Honda MT (Moto Track) als offroad model, een derde model was de MM 50 ook bekend onder de naam Raccoon welke niet in Nederland is geleverd. De productie van deze modellen voor de Europese markt vond destijds plaats in België, Spanje en Zweden De op 45 km/h begrensde modellen voor de Nederlandse markt waren de MT 50S en de MB 50S.

 

 

 

 

Vergelijkbare motoren en brommers

Kreidler RMC Superstar

Kreidler RMC Superstar

Kreidler RMC Super Star Kreidler is een merk dat enorm geliefd is bij de jeugd, maar ook bij ouderen. Dat komt doordat het een stevige bromfiets is zonder al te veel poespas. Over het uiterlijk valt te twisten maar het ding heeft in ieder geval iets weg van een kleine...

Sparta GG50 Sport Special (zwart)

Sparta GG50 Sport Special (zwart)

Sparta GG50 Sport Speciaal (Zwart)  Het frame vormt een der belangrijkste onderdelen van een bromfiets en hieraan worden dan ook de hoogste eisen gesteld. Steunend op een 30-jarige ervaring in de motorrijwielbouw zijn wij erin geslaagd een geperst frame uit een...

Sparta GG50 Sport Special

Sparta GG50 Sport Special

Sparta GG50 Sport Speciaal Het frame vormt een der belangrijkste onderdelen van een bromfiets en hieraan worden dan ook de hoogste eisen gesteld. Steunend op een 30-jarige ervaring in de motorrijwielbouw zijn wij erin geslaagd een geperst frame uit een hoogwaardige...